![]() |
||||
|
||||
|
![]() | O PFCG |
![]() | KODEKSY |
![]() | DOBRE PRAKTYKI |
![]() | RANKINGI |
![]() | PRAWO |
![]() | ENCYKLOPEDIA |
![]() | PUBLIKACJE |
![]() | |
![]() | |
![]() | |
![]() | |
![]() | EUROPA |
![]() | POLSKA |
![]() | LINKI |
Poznaj corporate governance
z właściwej strony
Gazeta Bankowa 11 października 2005
Z dużym zadowoleniem należy powitać inicjatywę modernizacji przyjętych dwa lata temu Dobrych praktyk w spółkach publicznych tym bardziej, że cały czas są one sygnowane datą 2002r.? Praktyka ich stosowania przez spółki pozwala wskazać na pożądane kierunki modyfikacji – niektóre zasady wzbudziły wyraźne kontrowersje, zaś z drugiej strony, liczne pozytywne deklaracje odnośnie stosowania pozostałych zasad nie muszą wcale oznaczać, że zostały one dobrze sformułowane.
Ponadto wskazane wydaje się jak najszybsze dostosowanie oficjalnego zbioru krajowych zasad nadzoru korporacyjnego do rozbudowywanych standardów unijnych. Po pierwsze, inicjatywy UE w postaci różnego rodzaju rekomendacji nakładają taki formalny wymóg, który powinien być spełniony do końca 2005r. Po drugie, ostatnia fala kryzysów korporacyjnych w USA i Europie przynosi szereg nowych zaleceń, które powinny wspierać funkcjonowanie nadzoru w spółkach publicznych i zwiększyć ochronę interesów inwestorów. W końcu, biorąc pod uwagę możliwości integrującego się rynku europejskiego, należy zapewnić krajowym spółkom jak najlepszy drogowskaz dla poruszania się w obowiązujących na nim wymogach. Z tego punktu widzenia, z rozczarowaniem należy odnieść się do założenia, że zmiany w zasadach powinny ograniczyć się do minimum. Odkładanie w czasie bardziej gruntownej nowelizacji utrudni wprowadzenie do końca 2005r. rekomendowanych standardów unijnych do krajowego systemu nadzoru korporacyjnego. Jednocześnie pominięcie niektórych istotnych nowych zaleceń, które są wprowadzane do praktyki europejskiej i światowej, będzie osłabiało wiarygodność polskiego rynku kapitałowego.
zjednoczenie.com | ![]() |